Anul 2024 marchează o jumătate de secol de la inaugurarea uneia dintre cele mai spectaculoase șosele nu doar din România, ci din întreaga lume: Transfăgărășan. Finalizat în 20 septembrie 1974, drumul traversează Carpații Meridionali, legând Muntenia de Transilvania.
Un drum strategic
Ideea de a construi o șosea care să străbată Munții Făgăraș i-a aparținut lui Nicolae Ceaușescu, având o motivație principală de natură strategică și militară. În contextul tensiunilor geopolitice de la începutul anilor ’70, în special după invazia Cehoslovaciei de către trupele Pactului de la Varșovia, Ceaușescu a dorit să creeze un drum strategic care să permită mobilizarea rapidă a trupelor dintr-o regiune a țării în alta, în caz de nevoie. Totodată, drumul a fost văzut și ca o dovadă a puterii regimului comunist și a capacității de a realiza proiecte mari, în ciuda dificultăților geografice și economice.
Construcția Transfăgărășanului a început în 1970 și a fost finalizat în doar 4 ani, un termen deosebit de scurt pentru un astfel de proiect complex. Transfăgărășanul măsoară aproximativ 151 de kilometri și urcă până la o altitudine de 2042 metri în zona tunelului Bâlea, ceea ce îl face să fie unul dintre cele mai înalte drumuri din Europa. Cu toate acestea, construcția nu a fost lipsită de provocări majore. Sute de soldați și muncitori au lucrat în condiții extrem de dure, adesea expuși unor pericole foarte mari, precum alunecările de teren. Estimările arată că între 40 și 400 de oameni și-au pierdut viața în timpul lucrărilor.
De la deschiderea sa în 1974, Transfăgărășanul a evoluat de la un drum strategic la una dintre cele mai importante atracții turistice din România. De-a lungul drumului pot fi admirate peisaje care îți taie respirația, oferind priveliști impresionante asupra Munților Făgăraș, lacurilor glaciare și căderilor de apă. Lacul Bâlea, situat la altitudinea de 2040 metri, este una dintre atracțiile principale, fiind înconjurat de vârfuri înalte și având o frumusețe sălbatică, atractivă pentru turiști din toată lumea.
Cel mai bun drum din lume
Renumele Transfăgărășanului a crescut semnificativ după ce celebrul show britanic “Top Gear” l-a desemnat în 2009 drept “cel mai bun drum din lume”, datorită curbelor strânse și a panoramelor uluitoare. Această recunoaștere a adus și mai mulți turiști internaționali care vor să se bucure de adrenalina unei călătorii pe acest drum unic.
Pe lângă frumusețea naturală, de-a lungul drumului se pot vizita și câteva repere istorice și culturale importante, precum Cetatea Poenari, reședința domnitorului Vlad Țepeș și barajul Vidraru.
De-a lungul celor 50 de ani de la inaugurare, Transfăgărășanul a influențat considerabil dezvoltarea comunităților locale. Satele și micile așezări din apropierea drumului au cunoscut o creștere a activităților turistice, fiind deschise pensiuni și restaurante. Totuși, drumul este deschis doar pe perioada verii, din iunie până în octombrie, din cauza condițiilor de vreme extremă și a riscurilor ridicate de avalanșe și căderi de stânci, ceea ce limitează fluxul turistic anual.
La 50 de ani de la inaugurarea sa, Transfăgărășanul rămâne o capodoperă inginerească, reușind să inspire și să atragă turiști din toată lumea.
Sursă foto: www.viator.com, www.brasovdaytrips.com
Ultimele postari ale lui Mihaela Cristea (vezi toate)
- Obeliscul lui Horea, Cloșca și Crișan din Alba Iulia - 11-10-2024
- Festivalul Vinului Moldovei la București - 07-10-2024
- 50 de ani de la inaugurarea Transfăgărășanului - 27-09-2024